Molts estudiosos del comportament social afirmen avui que vivim un temps clarament marcat per una crisi de valors. D'altres, més cauts potser, plantegen que estem passant una època de canvi de valors. No es pot pas negar que el creixent desenvolupament científic i tecnològic i l'evolució cultural de la societat moderna són els elements que han provocat canvis en les actituds socials. I no hi ha cap mena de dubte que les noves generacions estructuren el seu sistema de valors d'acord amb les influències que reben des dels diversos àmbits en què es mouen. Per tant, per a ells la família, l'escola, els amics, els companys, les activitats de lleure que realitzen i els mitjans de comunicació formen un tot, la influència del qual els farà adoptar normes de conducta, hàbits i actituds que aniran consolidant en la personalitat juvenil fins que els assumeixin com a valors propis.
Som conscients també que certes normes socials considerades com a valors fa uns quants anys, avui han deixat de ser-ho i, ben al contrari, sorgeixen altres actituds a les quals les generacions noves donen una importància que temps enrere no tenien o bé no es vivien. Creiem, però, que aquesta situació no es pot analitzar com una crisi de valors, ja que tan sols reflecteix uns canvis pel que fa a actituds, valors i normes de conducta que, sense voler-los considerar secundaris, sí que són menors en una anàlisi global dels principals valors en què es fonamenta la gran convivència humana. Els grans valors universals com són ara la solidaritat, la justícia, la igualtat entre totes les persones, la sinceritat, la recerca de la pau, l'honestedat, continuen sent els valors sobre els quals es basa la convivència. No descartem que avui en dia hi hagi valors que socialment tinguin menys importància que en altres temps, però, tot així; no es pot pas negar que joves i adults continuen avui, cadascú a la seva manera, volent ser generosos, cercant de ser solidaris, insistint en el fet que cal ser sincers i dir les coses tal com es pensen, exigint i volent viure en un món d'honestedat, etc.
Sense voler entrar en el terreny de la psicologia social, que no és el nostre, i només a tall d'exemple que ens serveixi per adonar-nos de la realitat del problema i observar com la publicitat, a través dels missatges que emet, està atemptant de manera constant precisament contra aquests valors essencials i universals assumits per la majoria, intentem ara de prendre alguns d'aquests valors i enfrontem-los al que la publicitat ens en diu. Respecte a la igualtat d'oportunitats, la publicitat ens diu: Sólo unos pocos logran alcanzarlo (Toisón de Oro), Entre en un mundo exclusivo (El Corte Inglés), Para unos lo habitual. Para otros lo especial (Black Label). Respecte a la sinceritat, la publicitat ens diu: Mienta y diga que son caros (Martinelli). Respecte a l'amistat, Si a su amigo no le gusta Carta de Oro, cambie... de amigo (Carta de Oro).
Aprenquem a llegir la publicitat, Quilo Martínez. (Els valors que transmet la publicitat, "Crisi de valors?")
No hay comentarios:
Publicar un comentario